Virginia Shea kuues käsklus

 Virginia Shea pani kunagi oma raamatus "Netiquette" kirja 10 käsku, millest viisakas inimene peaks internetis suheldes kinni pidama. Vaatamata faktile, et see raamat on tänaseks küllaltki vana on need need käsud ka tänases võrgusuhtluses igati asjakohased. Ma sooviksin ennekõike rääkida kuuendast käsklusest ehk "jaga oma teadmisi" (ingl k share expert knowledge). 

Enda teadmiste ja oskuste maailmaga jagamine on igati õilis eesmärk, aga ma leian, et seejuures tuleks ka olla enesekriitiline - kas ma ikka tean nii palju kui ma arvan? Halvad nõuanded ja kriitika, mis põhineb kirjutaja enda maitsetel ja mitte objektiivsetel teadmistel, on netis äärmiselt levinud. Halva nõu jagamine ei saa kuidagi minna hea netiketi alla, kuna sisuliselt tehakse küsijale karuteene (kuigi siin võiks vaielda, et küsija peaks omakorda rakendama 10. käsku ja eksimuse andestama, aga see arutelu läheks natuke liiga filosoofiliseks selle blogi jaoks).

Kuna ma tegelen hobikorras 3D modelleerimisega, siis külastan ma semi-regulaarselt r/blender alamredditit. Päris tihti on seal postitusi algajatelt, kes on ühe või teise asjaga jänni jäänud ja küsivad abi kogenumatelt. Kui lugeda nende postituste kommentaare, siis on selgelt näha, et nii mõnigi nendest agaratest abilistest ei ole selles valdkonnas kuigi pädev ja selle tulemusena tahtmatult juhib abiotsija eksiteele. Sellises olukorras tihti päästavad päeva teised inimesed antud kogukonnas. Kahjuks või õnneks inimestele üldiselt meeldib teistele öelda, et nad eksivad ja selle pärast on üsna suur võimalus, et mõni täielikuma teadmiste pagasiga kommentaator parandab neid (loomulikult peaks ka siin jääma viisakaks ning vältima üleolevat maneeri).

Nende põhjuste tõttu ma täiendaksin Virginia Shea kuuendat seadust selliselt: "Jaga oma teadmisi, aga ainult siis kui oled neis kindel." Muidugi ei tasuks ka langeda teise äärmusesse, kus me ei julge kedagi abistada, sest kardame eksida. Nagu iga asjaga elus on ka siin vaja lihtsalt head tasakaalu - rakendada tervislikus koguses enesekriitikat, aga mitte seada endale ebarealistlike standardeid.

Kommentaarid