Kolm märkimisväärset hetke IT ajaloos

Sissejuhatus

IT ajalugu on pikk ja kirju, seda ühes blogipostituses katta oleks mõeldamatu. Isegi vähe-detailse ülevaate andmiseks peaks liialt suuri üldistusi tegema. Aga mõnest sündmusest sooviksin siiski kirjutada. Need hetked ei ole valitud mitte nii väga nende olulisuse tõttu, vaid pigem selle järgi, mis on minu enda äranägemist pidi huvitav.


3D graafika revolutsioneerib animatsiooni

Aastal 1995 tuli välja Pixari "Toy story", esimene täispikk film, mis oli tehtud täielikult 3D graafikaga. Filmi saatis meeletu edu ja see pani alguse 3D animatsiooni laialdasele levikule. Tänapäeval on 3D animatsioon saanud äärmiselt menukaks ja isegi animatsiooni stuudiod, kes on tuntud joonisfilmide poolest, nagu näiteks Studio Ghibli, on hakanud eksperimenteerima 3D animatsiooniga. 
    Kuigi laialdasemat kasutust leidis arvutigraafika alles 90-ndatel, hakati seda tehnoloogiat arendama juba 50-ndatel aastatel. Eriti suuri edusamme selles valdkonnas tegi 60-ndatel ja 70-ndatel aastatel Ivan Sutherland, keda on nimetatud ka arvutigraafika isaks.

Optilise andmekandja leiutamine

Aastal 1961 patenteeris David Paul Gregg optilise andmekandja, millest hiljem aretati välja CD ja DVD plaadid. Esimesed CD plaadid muutusid inimestele kättesaadavaks aastal 1982. Kuigi selle tähtsus on viimasel ajal tänu striimimise arengule vähenenud, on see ikkagi märkimisväärne leiutis ja oli mitukümmend aastat parim lahendus suure koguse info salvestamiseks.

Esimesed sülearvutid

80-ndatel hakati tootma esimesi kaasaskantavaid arvuteid. Selle kohta, milline oli kõige esimene sülearvuti, on kõigil oma arvamus. Mõned ütlevad, et Zenith Minisport, mis tuli müügile 1989, on esimene tõeline sülearvuti, kuna varasemad kaasaskantavad arvutid näevad tänapäevastest sülearvutitest väga erinevad välja. Samas on ka neid, kes väidavad, et juba 1981. aasta Osborne 1-te saab pidada sülearvutiks. 
    Lühidalt öeldes on sülearvutite juured ebamäärased. Aga igatahes on nad tänapäevaks võtnud kindla kuju ja saanud lahutamatuks osaks meie igapäeva elust. Tasub mainida, et tänapäeval ületab sülearvutite müük lauaarvutite müüki pea kahekordselt.

Allikad:

https://www.pixar.com/our-story-pixar
https://www.cs.cmu.edu/~ph/nyit/masson/history.htm
https://chipandco.com/walt-disney-animation-studios-is-open-to-reviving-2d-animation-366448/
https://slate.com/culture/2021/02/earwig-and-the-witch-review-studio-ghibli-computer-animated-movie.html
https://content.techgig.com/profiling-ivan-sutherland-the-father-of-computer-graphics/articleshow/68371071.cms
https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Optical_disc
https://www.bbc.co.uk/newsround/47441962
https://study.com/academy/lesson/history-of-optical-data-storage.html
https://www.mln.com.au/info_page/?id=laptophistory
https://www.makeuseof.com/tag/should-i-get-a-laptop-or-a-desktop-computer/

Kommentaarid