Kasutatavus veebis

Kasutatavus on igasuguse tarkvara puhul väga oluline, kuna lõppkasutaja ei ole üldjuhul selle tarkvara looja ja tihti isegi mitte arvutivaldkonnas pädev isik. Töötav tarkvara võib muutuda sisuliselt kasutuks, kui kasutaja ei saa sellest aru või kui selle kasutamine on liialt tülikas. Selles blogipostituses ma analüüsin erinevate veebilehtede kasutatavust, lähtudes Jakob Nielseni sõnastusest selle kohta, mis teeb tarkvara kasutatavaks.


Ma arvan, et suurepärane näide hea kasutatavusega veebilehest on regex101, mis on veebileht regulaaravaldiste testimiseks. Lehte avades oled kohe õiges kohas ning ei pea sirvima läbi ühegi ülearuse menüü. Lehe ülesehitus on selge - igasse lahtrisse on märgitud selle välja eesmärk, lehe kõrval on kõik regulaaravaldiste reeglid ning regulaaravaldisega leitavad osad on värvidega eraldatud, mis parandab loetavust. Seda esmakordselt kasutama õppida (või ka meelde tuletada) on äärmiselt lihtne ja see täidab oma ülesandeid väga hästi (nt võib välja tuua, et sisendteksti kontrollitakse reaalajas).


Kahjuks ei saa selliseid kiidusõnu jagada Patsiendiportaalile. See leht on rägastik näiliselt suvaliselt paigutatud kastikestest. Sellel puudub igasugune struktuur ja seal orienteerumiseks peab kõvasti süvenema. Näiteks miks ei ole "Terviseandmetele ligipääsu haldamine" sektsioonis "Minu andmed"? Või miks on sektsioonid "Teatised" ja "Teavitused" eri kohtades ning täiesti erineva sisuga (eesti keeles võime nendel sõnadel veel mingit kerget vahet teha, aga nt inglise keelses tõlkes on mõlemad sektsioonid "notifications")? Ja need olid lihtsalt esimesed, mis mulle peale vaadates silma jäid - kindlasti on seal hulgaliselt probleeme veel mida ma siin ei hakka üles lugema. Kui arvestada, et see veebileht on loodud kasutamiseks kogu eesti rahvastikule, sealhulgas ka arvuti-võõrastele vanuritele, siis on Patsiendiportaal väga puuduliku ülesehitusega ja tavakasutajale liialt segane. Lisaks on minu arvates tegu ka üsna koleda lehega, kuid see on suuresti maitse küsimus ja sellele ma suurt rõhku ei paneks.


Nende näidete põhjal on selgelt näha, kui oluline on hea kasutatavus ja selge struktureeritus, eriti kui lõppkasutajate pädevus on teadmata. Kui tegu ei ole ainulaadse teenusega (nagu tihti on riigiteenused, sh Patsiendiportaal), siis inimesed alati valivad selle, mida neil on lihtsam ja mugavam kasutada. Kui sa teed äri, siis on täitsa võimalik, et sa jõuad konkurentidest ette puhtalt selle pärast, et sinu teenuste kasutatavus on parem, nii et nendele asjadele peaks kindlasti tähelepanu pöörama.

Kommentaarid